Version 06-07-2012

Mandag den 7. februar: Hjemme igen!

Lørdag den 5. februar: Gaven fundet!

Sko

Torsdag den 3. februar 2011

Solen har nu skinnet fra en næsten skyfri himmel  i en uge. Så vi fik heldigvis brug for de nye shorts og poloer!

I går gik turen til Sevilla (3 timers kørsel hver vej) gennem et smukt landskab med en hel del storke i reder på elmasterne.
I Sevilla (meget smuk by) så vi bl.a. pavilloner fra Verdensudstillingen EXPO 1929. Her den spanske:

Expo 29

Vi gik en tur i den gamle jødiske bydel. Spiste frokost der. Herefter først kongeslottet og dernæst katedralen (verdens 3. største).
Kongeslottet bygget i maurisk stil er fra ca. 1350 og en del af  farverne  på udskæringerne er bevaret eller rekonstrueret. Giver et indtryk af, hvordan Alhambra må have set ud:

Sevilla kongeslot

Slottet havde en stor park lige midt i byen med træer og fontainer i massevis:

Slotshave Sevilla

Lørdag den 29. januar 2011

Vejret holdt desværre ikke, så vi så fantastiske Alhambra i regnvejr. Alligevel en uforglemmelig oplevelse. Hver eneste plet på vægge, lofter og gulve er udskårne og/eller dekorerede. Alhambra var arabernes sidste bastion inden de blev helt fordrevet fra Spanien af Isabella og Ferdinand. Man regner med at der var 7 store paladser og mange små inden for murene på bjergryggen. Et står stadig tilbage.

Alhambra

Sommerpaladset Palacio Genralife (1250) ligger lidt højere end det øvrige Alhambra. Her er gjort noget ud af haven:

Palacio Generalife

Om aftenen var alle danskerne forsamlet i baren for at se VM-semifinalen i herrrehåndbold mellem Danmark og Spanien. Her er et udsnit af de begejstrede tilskuere.

Håndboldkamp i baren Danmark Spanien

Og i dag lørdag kom solen så frem igen! Og vi var på loppemarked i Puerto Banus ved tyrefægterarenaen.

Torsdag den 27. januar 2011: Sol!

For første gang i mere end en uge skinner solen fra en - næsten - skyfri himmel. Vi håber, at vejret holder til i morgen, hvor vi skal besøge Granada og Alhambra.

Tirsdag den 25. januar 2011: Besøg på Gibraltar:

I regn og rusk bustur til engelsk territorium på sydspidsen af den iberiske halvø. Fra 1704 har Gibraltar været engelsk.  Myten siger, at englænderne ikke forlader klippen så længe, der er aber. Der er ca. 300 pt. Nogle er slemme og andre er søde. Her er en af de søde:

Hanne med abe

Her er et par af de slemme:

Aber med Hanne

Vi kørte i folkevognsrugbrød op til toppen af klippen - "The Rock" som de lokale kender den - med lokale chauffører. De kørte med fuld fart på kanten af hårdnålesvingene talende og gestulerende.
Vi kom dog sikkert både op og ned igen (ca. 400 meter høj).

Derefter besøg i byen, hvor vi spiste frokost på en rigtig engelsk pub:

The Horseshoe

Når man skal ind i Gibraltar eller forlade territoriet skal man krydse lufthavnens eneste landingsbane. Så hvis der er et fly, der skal starte eller lande, er der rødt lys og så må man vente!

Mandag den 24. januar 2011: Storm over Solkysten:

Søndag og mandag har været meget blæsende og med en del regn. Der var ikke mange på stranden!

Storm

Men vi kæmpede os frem til supermarkedet, så vi kunne proviantere det mest nødvendige. Vi lod os dog ikke friste af disse delikate kager i ministørrelse:

Kager

Lørdag den 22. januar 2011: Endnu en tur til Malaga:

Vi syntes, at vi manglede at se nogle ting i Malaga: Katedralen, Picasso Museet og Alcazaba.

Vi tog bussen til Marbella og dernæst express bussen til Malaga. Da vi kom til katedralen (1500 tallet) var der en guide, der tilbød os og en familie på fem en guided tour. Han købte vore billetter for tre EUR. Vi betalte ham fem, som var den officielle pris. Så han tjente 14 EUR på en halv time. Smart! Og godt for os - ingen plat.

Videre til Picasso museet. I et gammelt, men moderne restaureret palæ fra begyndelsen af 1500 tallet . Kan anbefales, mange fine ting (bedre end Barcelona).

Vi havde allerede på vores første besøg i Malaga besøgt den ene del af sultanens palads og borg, nemlig borgen Gibralfaro, der fra klippernes højde bevogtede sultanen. Nu besøgte vi den nedre del, hvor sultanen boede med sit harem (påbegyndt i 1100 tallet). Her en af de mange smukt dekorede døre i paladset:

Dør i Alcazaba

Her er sultanes bad
Sultanens bad

Udsigten over Malagas havn fra Alcazaba. De blå kraner, man ser i baggrunden, er i Maersk Containerhavn, der aflaster havnen ved Gibraltar.

Udsigt Alcazaba

Torsdag den 20. januar 2011: Tusind tak for alle fødselsdagshilsnerne til Hanne/mor!

Efter en god tur til Marbella - dog uden at finde den rigtige gave - nyder fødselaren et glas ægte spansk champagne, mens hun tænker på. hvor mange hilsner, hun mon får i dag:. Og det blev rigtig mange!

Fødselsdagsbillede

Onsdag tog vi bussen til nærliggende by San Pedro. Ikke så spændende. Vi gik hjem til hotellet. Købte ind på vejen og spiste en udmærket frokost: Brød og kiks, skinke og ost, fyldte oliven og frugt.

Mandag den 17. januar 2011: Udflugt til tyrefægtningens vugge:

Heldagsbesøg i Ronda, hvor tyrefægtningen - som den kendes i dag - blev opfundet. Pedro Romero, der personligt dræbte 6000 tyre, skrev reglerne for tyrefægtning i 1770-erne. De gælder stadig. Her er Pedro eller måske hans lillebror Niño:

Pedro Romero

Tyrene er en særlig race, der opdrættes udelukkende med henblik på tyrefægtning. Et halvt ton muskler:

Tyren Ferdinand

Byen Ronda ligger i ca. 800 meters højde (over skyerne, så dejligt solskin) langs en kløft, der deler byen i to dele:

Ronda

Lørdag den 15. januar 2011:
Den gyldne mil overvundet:

I dag gik vi fra hotellet via Puerto Banus' havn langs vandet til Marbella og tilbage igen. En tur på to gange 9 (ni) km.
Vi spiste frokost på Plaza de los Naranjos i det grønne:

Torvet i Marbella

Vi havde ikke i vores vildelste fantasi forestillet os, at der ville være så varmt hernede, så vi har ikke medbragt decideret sommertøj. Vi har derfor haft travlt med at købe shorts og kortærmede poloer. Lidt af et luksusproblem!

Torsdag den 13. januar 2011: Rapport fra pensionistudflugten.

Vel ankommet til Spanien, Andalusien, Malaga, Marbella, Puerto Banús, hvor vi bor på
Hotel Rincón Andaluz

Hotellet er opbygget som en lille landsby med en masse selvstændige "huse". Vi har vist været heldige med værelset. Vi bor på 2. sal med balkon mod syd, så der er sol fra formiddag til sen eftermiddag.

Hanne på balkon
Og udsigten er der heller ikke noget at klage over. Man kan næsten se vandet og på en klar dag endog Gibraltarklippen.

Udsigt fra værelse PB

Vi er et større rejseselskab. Vi kom i mandags ca. 70 og onsdag ankom yderligere ca. 80 danskere, nordmænd og svenskere. Vi kan sige med stor sikkerhed, at vi er de yngste i flokken!  Selv guiderne er ældre. Det kan man høre på deres vittigheder!

Første udflugt gik til Malaga - hovedbyen i området. Her så vi bl.a. deres tyrefægterarena med plads til 14.000 tilskuere:

Tyrefægterarena Malaga

Tyrefægtning er stadig udbredt i Spanien med et "forbrug" af ca. 6000 tyre om året. Det blev oplyst, at kødet kun kan bruges hakket og derfor sælges til steder som McDonalds. Hanne klapper en af de uheldige. En tyrefægter kan få op til 1 mio. EUR i honorar per kamp.

Hanne og tyr

Vi mødte flere kendte personer på turen til Malaga. Her er det Picasso, hvis barndomshjem, vi besøgte. Vi fandt manden selv på pladsen udenfor:

Picasso og Kurt

Lidt senere stødte vi på en temmelig ny statue af H. C. Andersen, som tilsyneladende har været overalt i Europa. Han syntes, at Malaga var den smukkeste by, han havde set. De herboende danskere (ca. 42.000 på Solkysten) mente, at det måtte berettige til en statue. Novo Fonden o.a. måtte vist spytte i kassen før bystyret blev overtalt.

H. C. Andersen

Stauen blev indviet af princesse Benedikte i 2005.

Ellers er hverdagen er inddelt i:
 - morgenmad inden klokken 10
 - en tur langs stranden til havnen i Puerto Banús
 - solbadning afbrudt af selvkomponeret frokost
 - evt. en lur
 - middag inden klokken ni

Der er ca. en km. til Puerto Banús' havn, hvor man kan se på de mange store lystbåde og ejernes dyre biler.
Her en Bentley Continental GT (kilde: Christina).

Bil i Puerto Banus

Man kan også se på vinduer til butikkerne, som er alle de dyreste mærker (mange tilbyder dog rabat på op til 50 % her i lavsæsonen). Bag ved ligger så et kæmpe indkøbscenter til hoben med mærker som Zara og H&M. Fra Puerto Banús er der ca. 6 km. langs stranden til Marbella. Strækningen kaldes "Den gyldne Mil". Her ligger villaer og paladser ejet af filmstjerner, oliesheiker m.v. På vejen til havnen kan man dog også se enkelte store ejendomme. De fleste dog skjult bag høje porte. Vi ved ikke, hvem "hurtugen" her er:

Hertugens casa

Neden for hotellet ud til stranden boede Sean Connery indtil han blev uvenner med bystyret i Marbella.