Udflugt til Italien 2. - 12. april 2013.

Afgang Lyngby tirsdag den 2. april. Besøg i Slagelse (farmor). Stop i sommerhuset, hvor vi læssede habbenguttet til sommeren af. Overnatning på landligt hotel i Fockbek (nær  Rendsburg). Næste overnatning på Motel One i Nürberg. Og endelig lander vi torsdag eftermiddag på hotel La Fenice i (lands)byen Vesio i kommunen Tremosine. Hotellet ligger
nogle hundrede meter over Gardasøen og efter lige så mange hårnålesving.

Der er tætte skyformationer og temperaturen ligger omkring 10 grader. Ikke opmuntrende! Vi tjekker DMI's verdenstemperaturer: Overskyet og koldt de næste 9 dage ved Gardasøen.

Godt vi havde købt to poser bland-selv-slik i slikparadiset i Slagelse til trøst (vi havde faktisk den ene pose med tilbage!).

Bella skuer ud over byen fra vores terrasse og giver for en sikkerheds skyld køterne i byen en skideballe!  Bella har været fantastisk dygtig til at være passager i bilen og til at bo på hotel. En enkelt gang blev hun dog sur over at blive ladt alene tilbage. Så hun splittede Hannes yndlingsolbriller ad.

Udsigt over byen fra altanen:

Udsigt mod Gardasøen. Den er faktisk at se for enden af dalen.

Man kan lige skimte bjergene stikke op over skyerne/tågen:

Fredag og onsdag var vi i Limone. Om onsdagen var vejret blevet væsentlig bedre. Kurt og Bella sidder og venter, mens Hanne henter is.

Lørdag kørte vi en lille tur i omegnen i området kaldet "Gardasøens balkon". Her venter Bella tålmodigt på, at dens mor skal  følge trop på en meget stejl sti på vej op til kirken Madonna di Montecastello (683 m.). Men det kan være vanskeligt at holde temport, når man på tredje uge lider af "astmatisk hoste"

Her er så kirken. "Hunde må ikke medtages"!

Tilbage i Vesio. Den lokale by:

Den lokale - blandt flere - kirke. Hertil og tilbage går turen hver morgen, når Bella skal luftes:

Mandag kørte vi mod passet "Passo Nota". På vejen så vi lidt på den lokal flora. Foråret var tydeligvis ikke nået til Italien endnu, men ud over denne for os ukendte art, så vi tusindvis af gule hanekam, blå anemoner og masser af påskeklokker i forskellige farver.

Her ses en flodseng med lidt vand i. Nogle hundrede meter længere nede er flodlejet helt tørt?!

Turen til passet var ad en meget smal vej, hvor 2 biler kunne ikke mødes. Vi mødte heldigvis ikke en eneste. Der var mange, mange stejle hårnålesving. Da vi var få hundrede meter fra toppen, var vejen dækket af sne/is og vi kunne ikke komme længere. Og der var faktisk ikke plads til at vende. Den ene side af vejen vendte ud mod en stejl kløft. Efter mange frem og tilbage manøvrer (og en skrammet kofanger) lykkedes det dog at få vendt og komme ned igen. Puha!

Tirsdag tog vi en mindre dramatisk 1-times tur til fods rundt om Vesio og senere en tur på vejen op til toppen af det nærliggende bjerg, Den nåede vi dog aldrig. Kurt og Bella afsluttede med at tage turen rundt om Vesio en gang til. Her ses stien til toppen:

Onsdag kom solen. Vi tog derfor lidt solbad på terrassen inden vi kørte til Limone: Her den ene solbader:

Og her den anden:

Hotellet var fint. Vi var stort set de eneste gæster, men det hele blev kørt, som var hotellet fuldt booket. Morgenmaden blev indtaget i "Sole's" morgenmadsrestaurant. "Sole" er det ene af de to samarbejdende hoteller, som er placeret overfor hinanden på hver sin side af byens hovedgade. Det andet er "La Fenice". OK  morgenmad (som den italienske nu er) og der var nok til at bespise 20 gange flere gæster. Seks forskellige slags brød. Noget lidt tørt efterhånden, men frisk franskbrød og rundstykker hver morgen. Forskellige slags pålæg, æg til kogning og de sædvanlige cornflakes.

Middagen (og evt. frokosten) blev indtaget i den del af hotellet, hvor vores værelse også var "La Fenice". Maden var fin med tre retter og fisk  h v e r  dag. Men også Pana Cotta!  Her ses hotellet nedenfra. La Fenice forrest og Sole (rødt) bagest:

Torsdag gik det hjemad igen. Af sted fra hotellet klokken 9.15.  Vejret i Sydtyskland var en positiv overraskelse. Vejtemperatur 16-17 grader, hvilket var ca. 11-12 grader mere end da vi kørte ned.

Vi havde prøvet at få værelse natten til fredag på Motel One i både Kassel og Hannover, men begge var fuldt bookede. Så vi fandt et Ibis hotel i Melsungen nær Kassel. OK og billigere, men også lidt trist. Den gamle del af byen var en meget flot middelalderby med gamle bindingsværkhuse i flere stok og med en flod, der løber igennem. Vi tog Bella med på "italiensk" restaurant. Som så mange steder i Tyskland tog restauranten ikke mod udenlandske kreditkort. Så vi brugte de sidste euro til et par gode bøffer med lækker salat og med en flaske vin til.

Op næste morgen klokken 6.45, fin morgenmad og af sted klokken 8. I plaskende regnvejr. Med fuld knald på de mange lastbiler i højre vejside og på de mange mercedes'er/audi'er i venstre. Og os i midten! Efter et par timer blev det heldigvis tørvejr.

For første gang handlede vi ind i Flekgaard før grænsen. Lidt øl, lidt sodavand, vin og slik. Priserne var ikke specielt lave.

Tilbage i sommerhuset fredag eftermiddag ved 16-tiden med lovning på godt vejr i weekenden eller måske først lidt senere!