2019

Den spæde begyndelse på blomsterengen sået sidste år. Frugttræerne i blomst. I starten var engen domineret af rød- og hvidkløver, men senere kom der mange flere forskellige blomster til.

De fire æbletræer, to blommetræer og kirsebærtræet - også plantet sidste år - led i starten på grund af manglende vand, men det kan nok være, at vandet kom senere på sommeren. September blev den vådeste i mange år med dobbelt op på nedbør. Men det manglende vand i foråret betød meget få frugter. Til gengæld blomstrede æbletræerne op til tre gange helt ind i oktober.

Julian var på sine første sleep-over hos mormor og morfar, der havde bygget og fyldt sandkassen.

Han og hans forældre holdt også ferie hos os i en uge. I eget telt!

Han var også med på loppemarked, hvor vi købte en masse lego:

Julian var ikke den eneste, der var på ferie hos os. Otto var på tålt ophold i ca. 2 uger, hvor Mille var i Sydafrika med Jaco. Her forlovede de sig!
Desværre for Otto mødte vi på en af vore gåture en aggressiv hund, som fuldstændig uprovokeret angreb Otto og bed ham meget voldsomt i ryggen.
Til dyrlægen med ham. Operationen tog over en time, han blev syet i tre niveauer og gik med "overfrakke" i 15 dage før stingene kunne fjernes.

I midten af august blev pavillonen revet ned og bortfjernet. Tanken er, at der fremover skal være terrasse på stedet. Rosenbuen skal finde en ny placering!

Wartburg, Riva del Garda og Mosel 4. til 18. oktober

Med Bella i baggagerummet på rundtur 4.-18. oktober:

Romantik Hotel auf der Wartburg***** 4.-6. oktober

Efter ca. 11 timers kørsel gennem regn og med stau, stau und atter stau ankom vi fredag aften til Hotellet. Med bindingsværk og hele svineriet. Til middagen var der Thüringer spcialitätten: Kørvelsuppe, hjort tilberedt som bankekød med rødkål og kartoffelmos i kugler samt lidt dessert. Middagen og hele hotellet lever ikke helt op til de fem stjerner!
Om lørdagen kørte vi til Eisenach. Den nærmeste lille by. Der var en del vejomlægninger og vi lod os lokke ind på busholdepladsen for at komme rundt. Her stod politien og med et grin gav de os (og en masse andre) en bøde på 10 Euro. Kontant!
Rundtur  på Wartburg (opført 11.-12 århundrede).

Mattin Luther havde dette arbejdsværelse, hvor han på 10 uger oversatte det nye testamente til Tysk. Det var efter han skrev sine 93 teser, som han hængte op på kirkedøren i Wittenberg og dermed udløste reformationen.

Hotel Europa**** 7.-13. oktober

Efter endnu 11 timers kørsel (hvor køerne dog først startede efter grænsen til Italien og senere ved afkørlen til Gardasøen) ankomst til Hotel Europa ved havnefronten i Riva del Garda. Suprior værelset var småt og pænt uden at være prangende, men med en fin udsigt til søen. Vores stambord i restauranten i veranden havde samme fine udsigt. Vores værelse er bag det første vindue fra venstre i det røde hus på første sal (firkantet). Verandaen skimtes neders til venstre.

Mandag var vejret fint fra morgenstunden: 22 grader og ingen vind. Det blev dog lidt blæsende om eftermiddagen. Vi slappede af og kunne rigtig føle os hjemme: Klientellet i Riva er primært pensionister, hvoraf mange er dårligt gående, bruger stok eller sidder i kørestol. Der er dog også enkelte, der kører på mountainbike, og dem skal man ikke komme i vejen for.

Tirsdag tog vi til Arco for at se fæstningen. Fra parkeringspladsen gik vi gennem byen. På gågaden var der mest butikker, der solgte bjergbestigningsudstyr. Det burde have gjort os mistænksomme. Det tog ca. 20 minutter at gå fra byen til borgen og stien var nærmest lodret.

Borgen var lidt af en skuffelse. Bare en ruin af mure. Entreen var dog rimelig: 2 euro for pensionister. Der var ikke mange besøgnde. Dels er borgen vanskelig at finde og dels er den ikke anstrengelserne værd.

Fin udsigt til Garda søen fra Arca borgen.

Bag vores hotel er de ved at bygge en bjergbane op til en anden seværdighed (Bastione). Det vil nok øge interessen.

Onsdag gik vi de ca. 4 km, til Varone vandfaldene. Man kommer tæt på vandet i to grotter, som vandet har dannet i de sidste 20.000 år. Her tilsat lidt kunstigt lys.
Vandet falder 98 meter.

I forbindelse med grotterne er der etableret en botanisk have:

Den valgfrie fire-retters menu  var onsdag erstattet af  "smid ikke mad ud aften". Ugens rester var blevet forvandlet til den store buffet. Til at få resterne til glide ned var hyret et enmandsorkester. Men det kunne spille højt! Repertoiret ville passe fint til Dario Campeotto. Den nyeste var Tom Jones' Delilah.

Torsdag var vejret fint, så vi tog rundturen med båd til Malcisine, Limone og retur til Riva. I første omgang blev Bella nægtet adgang til båden pga. manglende mundkurv, Sagen blev tilsyneladende løst ved at vi købte den en billet til 11 euro.

Mens vi var ved Gardasøen blev der afholdt træf for optimistjoller og vi mødte nogle af dem på vej tilbage til Riva:

Optimistjollesejlerne var ikke de enesgte, der mødtes i Riva. Over 100 gamle sportsvogne havde sat hinanden stævne på torvet. Mange porcher, men også fen fiat 500 og en mini blev spottet.

Efter flere dages skranten var Hanne rigtig syg om fredagen. Vi prøvede at få først rejseforsikringen til at hjælpe med læge, men det kunne de ikke klare. Recepionen henviste til en turistlæge, som - viste det sig efter flere opringninger - kun holdt åbent i juli og august. Næste forslag var at tage på hospitalet i Arca. Vi prøver nu i første omfang med hostesaft og næsedråber fra apoteket.

Lørdag gik det bedre. Vi gik en lang tur med Bella langs med stranden. Efter at have deponeret Bella besøgte vi det lokale museum. Her så vi bl.a. den italienske udgave af runesten. De var dog 2-3000 år ældre ende de dnske.

Øverst oppe havde museet en udsigtsbalkon. Her blaffede - som det gør på mange offentlige bygninger - EU-flaget sammen med byens, regionens og statens flag. Sådan!

Weinbergerhotel Nalbach

2018
Året 2018 var et år med mange forandringer i ejendomsportefølgen.  Det endelige resultat var, at vi  1. februar overtog Vestre Paradisvej 30, Holte.

Housewarming den 11. august 2018

Familie, venner og (lidt senere) naboer var inviteret til tapas for at være med til at varme det nye hus op.
Vejret holdt. Efter mange uger med sol og sommer så det ellers ud til, at regnen skulle komme netop denne lørdag. Den kom dog først til aften, da festen vat ved at slutte.
Som en overraskelse dukkede Bajazzerne op ved tretiden for at skabe yderligere hyggelig stemning. Selv om de fleste var ældre herrer, var ingen medlemmer tilbage af de syv, der spillede til vores bryllup i 1981.

Rhinen juli 2018:
Vi kørte 7 dage til Rhinen sammen med Mille og Otto fra 14. juli 2018. Vi boede på det nydelige Rheinhotel Schultz**** lige ud til floden.

2017

Normandiet august/september 2017. Hvor vi bl.a. besøgte Monets have:

Berlin i foråret 2017 med Checkpoint Charley:

I noverber 2016 er vi i london og var oppe i London Eye:

April 2016 tager vi på tur til Amalfikysten:. Hotal La Conca Azzurra,
Via Smeraldo 35, 84011 Conca Dei Marini (SA), Italien:

Turen går til Costa Tropical/Marina del Este vinteren 2015

Turen gik til Toscana/Montecatini Terme maj-juni 2014.