Schkopau** 23.-26. september

Mandag den 23. september kørte vi (Hanne, Kurt og Bella) fra sommerhuset  de 755 km. til den lille by Schkopau mellem Halle og Leipzig i det gamle Østtyskland. Turen tog et par ekstra timer pga. meget vejarbejde på de tyske motorveje.

Schkopau er en kommune i Saalekreis i den tyske delstat Sachsen-Anhalt. Byen Schkopau ligger cirka 6 km nord for Merseburg og 11 km syd for Halle. Floderne Saale og Weisse Elster løber gennem kommunen

Vi boede på et fint og gammelt - men renoveret - slot: Schkopau.
Vores værelse havde de tre vinduer til venstre på 1. sal.

Værelset var stort som en riddersal og fint møbleret. Restauration og mad var rigtig godt. Der var en dejlig stor park, som Bella kunne luftes i, og lige uden for parken kom man ned til floden Saale, som man iøvrigt stødte på i hele området.

Men, når vi havde med personalet at gøre, var det som om vi  spillede med i et episode af Faulty Towers (Halløj på badehotellet). Man ventede hvert øjeblik, at Basil (John Cleese) og Manuel skulle slutte sig til det øvrige forvirrede personale. Et af utallige eksempler: Da vi ankom, skulle vi meddele receptionen, hvilken hovedret, vi ville have til middagen, og vi skulle reservere bord. Da vi så kom til restauranten, havde de ikke lige ventet os, og ikke mindre end tre tjenere skulle succesivt have oplyst, hvilken hovedret, vi havde valgt. De tre "servicerede" os så resten af aftenen. Tilsyneladende uden at kommunikere indbyrdes. Vi blev vel spurgt mindst 30 gange, om maden smagte os. De følgende aftener var lige så forvirrende og egentlig temmelig stressende. Det forunderlige var, at der ved indgangen til restauranten var en plakette, hvoraf det fremgik, at restauranten i 2013 var blevet tildelt en "guldkrone" for excellent service.

Halle

Vi kørte til Halle om tirsdagen. Der var ikke så meget spændende, men på markedet fandt vi denne. Vi valgte dog at spise en is i stedet.:

Leipzig

Onsdag var vi i Leipzig (½ mio. indbyggere). Der er universiteter og et frodigt musikmiljø. De gør dog ikke så meget stads af sig. Det gør derimod bankerne. Her Commerzbank med godt med guld på facaden:

På vejen tilbage fra Leibzig så vi dette eksempel på tysk opfindsomhed. Har man ikke plads til sine Smartcars på P-pladsen, må man bygge i højden. Der var omkring 20 biler i tårnet. SMART!

Merseburg

Merseburg er en by i den tyske delstat Sachsen-Anhalt. Den er administrationsby for Saalekreis. Vi besøgte den på turen tilbage fra Leipzig, besigtigede slot og katedral udefra og gik en tur i parken og den gamle by.

Slot og katedral er bygget tæt sammen, Biskoppen var samtidig slotherre. Her ses de to bygninger fra broen over Saale:

Mosel 26. september til 1. oktober

Om torsdagen kørte vi de 477 km. til  dobbeltbyen Treis-Karden. Byen ligger på begge sider af Mosel. Treis på sydsiden og Karden på nordsiden, hvor vi boede.

Vi skulle indlogeres på Schloss Hotel Petri ***.

Stor var derfor vores overraskelse, da vi blev anvist et hummer i et gæstehus tre gader fra hotellet.

Tilbage til receptionen med et ønske om et nyt værelse, som blev imødekommet mod en større ekstrabetaling. Det nye værelse var nyrenoveret og af en høj standard. Blandt andet er toilettet et Geberit AquaClean 8000plus, hvilket betyder, at man ikke har behov for et bidet! Styres vhja. fjernbetjeningen.

Schloss Hotel Petri er et meget lækkert hotel, hvor tingene - og personalet - fungerer og hvor maden er af meget høj standard, men det er svært at se, hvor slottet, som blev grundlagt for 800 år siden, er:

Burg Eltz

Fredag kørte vi til Burg Eltz. GPS'en startede med at fortælle, at der var 2 km. til borgen. Det var - som sædvanlig - i fugleflugtlinie. Kørselsafstanden var 10-15 km./ ½ times kørsel mindst.
Vi efterlod Bella i bilen og gik fra P-pladsen til slottet, hvor vi fik en glimrende guidet tour på engelsk. Varede en times tid.
Det blev bl.a. oplyst, at der er 20 toiletter på slottet, hvilket er 20 flere end i Versailles.

Borgen ejes af 33. generation af den samme familie. Den nuværende ejerrepræsentant Graf Karl's femoghalvfemsårige mor sørger for friske blomsterarrangementer i borgens vigtigste rum hver 14. dag.

Kultsted Martberg

Lørdag var vi om formiddagen på en vandretur fra Kanden til en nærliggende landsby Pommern. Dog ikke den direkte vej, men via Lenus-Mars-Weg til Martberg, hvor vi skulle besøge et gammelt keltisk kultsted. Det var "op ad bakke"- nærmest på gedestier - og senere ned igen. Ca. 5½ km.

Kultstedet fungerede som rent keltisk fra ca.100 år BC til år 0, som kombineret keltisk-romersk til 400 år AC og dernæst som primært keltisk igen (romerne var blevet besejret af de germanske stammer). Her ses en keltisk beboelse med et rekonstrueret tempel i baggrunden:

Cochem
Lørdag eftermiddag sejlede vi tur/retur på Mosel til Cochem. En noget større og meget mere livlig by end Karden. Her blev vi modtaget af musik. Da Kurt - som den første og måske eneste - sammen med Bella ville putte en euro i hatten, blev hunden så forskrækket over "larmen" at den vred sig ud af halsbåndet og forsvandt i folkemængden. Den blev dog hurtigt fundet.
Der var iøvrigt dans på hotellet om aftenen. Orkestret var ikke stort, men ihærdigt (en mand på keyboard).

Treis
Søndag gik vi en rask spadseretur til nabobyen Treis. Vi vandrede op ad en bakke meget længe for at se på en ruin, men vi fandt den aldrig. Treis er den hyggeligere del af Treis-Karden med nogle meget fine huse: Dette ligger lige ud til Mosel.

Beilstein

Senere søndag kørte vi via Cochem til den lille landsby Beilstein (146 indb.), som er indbegrebet af "Moselromantik" med små pittoreske stræder, pladser, bindingsværkshuse, pelargonier og vinløv. Berømt som Mosels mest idylliske landsby. Noget af idyllen forsvinder dog i vrimlen af turister. Her ses byen fra den anden side af Mosel på afstand af larmen.

Calmont
Videre til landsbyen Bremm, hvor  man finder Europas stejleste vinbjerg Calmont. Med stigninger på 65 til 75 grader er det uhyre krævende at passe vinstokkene  på de smalle terrasser, som er hugget ud i den porøse skiffer. Det skal nu siges, at vi så andre skråninger, der virkede stejlere. Men de har vel ikke andet at vise frem i Bremm?
Flere vinavlere har små "minitogbaner" på én skinne, som kan fragte dem op ad skråningerne og rundt mellem rækkerne af vinstokke. Det siges at være en meget kostbar løsning.
Reichsburg
Tilbage til Cochem, hvor vi vandrede op til Reichburg. Borgen er fra 1000-tallet, men var en ruin, da en velhavende forrretningsmand overtog den og restaurerede den i 1868.

Desværre nåede vi ikke tilbage til hotellet til Tanztee mit Helmut und Franz.

Deutsches Eck og Koblenz

Tirsdag afrejse fra Hotel Petri. Ekstrabetalingen for værelset var via forhandlinger med rejsearrangøren blevet væsentlig mindre. Hotellet havde reduceret prisen til det halve og rejsebureauet dækker så halvdelen af resten.

Til Koblenz langs breden af Mosel til Deutsches Eck (Tysklands hjørne), hvor Mosel og Rhinen løber sammen. Mosel fra venstre og Rhinen fra højre på dette billede.

Her finder man også monumentet over Kejser Vilhelm I. Det er rejst for at hædre, at han og Rigskansler Otto von Bismarck skabte det samlede Tyskland (desværre inklusiv Slesvig-Holsten).

Wedendorf**** den 1.-2. oktober

Fremme ved 17-tiden. Tidsnok til en hundeluftetur i parken og den nærliggende skov. Superlækkert sted med fortræffelig restaurant.
Dejligt hjørneværelse med flot hvidt badeværelse. Dog ingen spulingsmuligheder (AquaClean).
Wedendorf er meget dejligt (og lidt dyrt). Kan stærkt anbefales. Klientellet, da vi var der, var primært danskere og svenskere samt 3 unge (tyske?) par med hver sin baby - underligt!

Søstjernevej den 2. oktober

Tilbage igen efter at have tilbagelagt omkring 2.500 km på 10 dage. Alt står, som vi efterlod det. .
Ude er godt, men hjemme er bedst. Spørg bare Bella!

Schkopau slots hovedbygning.

Set fra parken.

Fra luften.

Badeforhæng med våbenskjold.

Slotsgården

Slotshavesalonen.

Sluse ved floden Saale, der løber gennem Merseburg..

Gæstehus med otte (!) værelser. Kan næppe kaldes et "slot". Værelset her blev hurtigt erstattet af et andet på "slotshotellet".

Vores faste bord til middagen.

Imens sover hunden og kaninen på værelset.

Burg Eltz set fra stien ned mod borgen.

Burg Eltz set fra stien tilbage til parkeringspladsen.

Udsigt til Mosel fra Wanderweg Lenus-Mars.

"Pomoma" hedder hende til venstre. Hun var vinavlernes gudinde.

Rækker af vinstokke, der endnu ikke er blevet høstet på dette tidspunkt.

Der er ganske mange druer på planterne.

Cochem set fra Reichsburh

Reichsburg.

Gavlmaleri på Reichsburg

Monumentet over Vilhelm I er 32 meter højt.

Udsigt til Koblenz fra Deutsches Eck.

Vores værelse med parken i baggrunden

Morgenstemning set fra værelsets anden side.